Aalten

2 daagse tuinreis naar Drenthe en Groningen.

2-Daagse tuinenreis naar Drenthe en Groningen.
Dit jaar gaan we op 18 en 19 juni tuinen bekijken in Drenthe en Groningen tijdens de 2-daagse  reis.

De eerste dag beginnen we met een bezoek aan "De Luie Tuinman" in Ruinen. Midden in het Drenthse landschap vind je de wandeltuinen van "De Luie Tuinman". Dit zijn 25 tuingedeeltes met elk een eigen sfeer en thema. Zo is er een regenboogtuin, een pasteltuin en een proeftuin. Deze tuinen zijn een verbinding tussen de bossen en de weilanden rondom. Boeiend en bloeiend, traditioneel en eigen tijds, gezellig en toch heel anders. Ook is er een gezellig tuincafé, een kwekerij met bijzondere planten en leuke tuinwinkeltjes. Voor tuinliefhebbers en rustzoekers.

Als 2e bezoeken we de tuin van Cocky Stottelaar in Peize. Een tuin van ca. 6000 m2, die uit vier tuinkamers bestaat. Een informele tuin met vaste plantenborders op kleur, gecombineerd met grassen. Een vijver, kleine moes- en dahliatuin. Een formele tuin met vijver en ruime borders. Achter deze tuin een boomgaard met een wal van ramblers en een rozenprieel. Tot slot een scha duwtuin met veel bijzondere planten. Hier zijn we in 2011 ook geweest en voor degenen die deze tuin toen bezichtigd hebben is het leuk om te zien hoe deze tuin zich in de tijd ontwikkeld heeft. 2 En de laatste tuin op deze dag is het bezoek aan de tuin Aan de Vaart in Foxwolde. Deze tuin is iets minder groot (ca. 4000 m2) maar zeker niet minder dan de vorige. In deze tuin te midden van weilanden met een bosschage op de achtergrond, nemen strakke hagen, gazons en borders met veel vaste planten een prominente plaats in. Niet-winterharde planten staan in potten in een serre. Naast de - veelal bijzondere -vaste planten zijn (deels uitheemse) bomen en struiken aangeplant.

Nadat we hier volop genoten hebben van alle verhalen die ons verteld zijn, vertrekken we naar ons hotel te Paterswolde.

De 2e dag beginnen we in Harkstede en hier bezoeken we De Meerstadtuin. Een boerderijtuin van ca. 6000 m2 met een grote natuurlijke vijver. Kleurrijke borders, zo aangelegd dat je ze niet in 1 keer kunt overzien, maar wel een eenheid vormen. Door de fraaie zichtlijnen maakt de tuin verbinding met het omringende landschap. Via de pergola van rozen kom je in de achtertuin met strakke vormen, een hortensiaborder, een groentetuin, een kas en fruitbomen.

Vervolgens gaan we naar Tuinfleur in Oostwold waar we ook de lunch gebruiken. Voor het huis een rode tuin. Achter het huis een smalle diepe tuin omgeven door 3 km beukenhagen en verdeeld in 10 tuinkamers. Vasteplanten borders op kleur, een natuurlijke vijver, een hagen tuin en een hostatuin. Maar ook een rariteitentuin met bijzondere schaduwplanten en een meandertuin met ca. 100 soorten varens en primula’s. Verhoogd terras met uitzicht op het Oldambtmeer. Grenzend aan de dijk weer 2 nieuwe tuinen.

En als 3e bezoeken we kwekerij Jacobs te Vriescheloo. Deze landelijk gelegen, biologische tuin met kwekerij is een paradijs voor de plantenliefhebbers en bevat uitbundige combinaties van bijzondere vaste planten en siergrassen in diverse lange eilandborders. Over smalle paadjes is het heerlijk ronddwalen in een zonnig tuindeel rond een natuurlijke vijver naast inge togen schaduwtuinen onder oude bomen rond het woonhuis. Daar tussenin ligt langs een sierlijke moestuin de kwekerij met planten die zonder gif en kunstgrepen uit eigen tuin zijn gekweekt. Zij zijn de houder van de Nederlandse plantencollectie van Heleniums. We sluiten deze tuinreis weer af met een heerlijk diner.

AANMELDINGSFORMULIER Tuinenreis 2024.

Ondergetekende wenst deel te nemen aan de twee daagse tuinenreis op 18 en 19 juni 2024. Naam…………………………………………………Adres................................................................ Postcode……………………Plaats...................................Telefoon nr.:..........................................                   E-mailadres…………………………………………………

De prijs van deze reis is € 250,00 voor leden en € 290,00 voor niet leden. De toeslag voor een éénpersoonskamer bedraagt € 40,00. Deze toeslag geldt ook voor niet-leden.                    Deelnemer(s) wil(len) wel/geen 1-persoonskamer. Ieder G & B lid afd. Aalten e.o. of vriend van G & B Aalten e.o. mag 1 introducé meenemen. Aantal personen ………,waarvan ……wel/geen lid van Groei & Bloei afd. Aalten e.o. Opgave voor: 30 maart 2024 bij Willemien ter Haar. Haermansweijde 35, 7121WL Aalten. Email: Penningmeester.gbaalten@gmail.com  tel.nr.: 06-22848784.

Totale reissom dient vóór 30 april 2024 te worden overgemaakt naar rekeningnr.:NL68 RABO 0364 8373 65 t.n.v. K.M.T.P. Aalten e.o.

Bij verhindering dient Uzelf voor vervanging te zorgen of een annuleringsverzekering af te sluiten. Opstapplaats:   O  08.30 uur. Landbouwstraat 1, 7122VM Aalten (parkeerplaats Schaersvoorde)                              O   08.50 uur.  Zelhemseweg, 7051GG Varsseveld (carpoolplaats)                              s.v.p. aankruisen wat van toepassing is!!